Weet waar je op klikt, ook als de nood hoog is!

Weet waar je op klikt

Weet waar je op klikt, ook als de nood hoog is!

Weet waar je op klikt, ook als de nood hoog is!

De drievoudige februaristorm zorgde voor een recordbedrag aan schadeclaims veelal kosten voor herstel en snelle noodoplossingen door herstelbedrijven. Een mooie aanleiding om hier nog eens op in te haken. Hoe kies je een herstelbedrijf als de nood hoog is? Weet je waar je op klikt?

Ook als het niet stormt is het opletten geblazen

Met regelmaat komen malafide praktijken in het nieuws van herstelbedrijven met een bedenkelijke reputatie. Vaak betreft het diensten waar je als consument slechts sporadisch gebruik maakt en vaak alleen als je op korte termijn iets hebt op te lossen. Denk bijvoorbeeld aan rioolontstoppers, slotenmakers en elektriciens.

Wat het snelst gevonden wordt is vaak niet de beste optie

Wanneer je een storing of ander acuut probleem hebt en je gaat googelen naar een hersteller dan ben je geneigd te kiezen voor de eerste die naar voren komt. Echt maar weinig zoekers nemen dan de tijd om een weloverwogen vergelijk te maken en zich goed te informeren. In de genoemde berichten blijkt dat malafide herstelbedrijven juist betalen voor een hoge ranking in de zoekresultaten en op die manier klanten te werven.

Teleurstellende uitkomst

De geleverde dienst en factuur zijn vervolgens teleurstellend: ze factureren bijvoorbeeld buitensporig hoge kosten voor relatief eenvoudige werkzaamheden. Soms wordt ook de oorzaak niet eens gevonden of verkeerd vastgesteld met als gevolg nog meer kosten en ongemak.

Tips om de juiste vakman te vinden

Onze partner, verzekeraar Voogd en Voogd deelde laatst een mooie lijst met tips om te voorkomen dat je slachtoffer wordt van oplichting. Er zijn een aantal signalen waar je op moet letten om de kans te verkleinen:

  • Schakel niet zomaar de eerste de beste hersteller in die via Google naar boven komt;
  • Zoek eens op de website van Techniek Nederland naar een erkende vakman in de buurt;
  • Controleer of er een bezoekadres of vestigingsadres en een KvK-nummer op de website van het herstelbedrijf staat. Een KvK-nummer is namelijk verplicht. Geen te vinden? Dat is een slecht teken;
  • Maak vooraf duidelijke afspraken over de prijs. Wordt daar ontwijkend op gereageerd of vaag over gedaan? Zoek dan verder naar een hersteller die hier wel duidelijkheid over kan geven;
  • Verzekeraars vergoeden vaak alleen de redelijke herstelkosten. Als er extreem hoge kosten in rekening worden gebracht dan komt slechts een gedeelte voor vergoeding in aanmerking;
  • Zoek naar beoordelingen en ervaringen op onafhankelijke recensie platformen en fora. Vaak zijn reviews op de website zelf verzonnen;
  • Ga na of eventuele keurmerken kloppen: is het bedrijf écht aangesloten bij een keurmerk of brancheorganisatie?
  • Raadpleeg je eigen netwerk voor betrouwbare klussers (koop lokaal) en sla deze nummers op in je telefoon voor spoedgevallen.

 

Wil je meer weten?

Diverse consumentenplatforms zoals de Consumentenbond, Radar, Opgelicht en Vereniging Eigen Huis besteden met regelmaat aandacht aan de betrouwbaarheid van herstelbedrijven en geven tips hoe de juiste vakman gevonden kan worden.

Rick van Dijkhuizen

Meer vragen?

Neem dan gerust direct contact met mij of één van mijn collega’s
op 035-5779661.

Rick van Dijkhuizen
Adviseur Schade- en Inkomensverzekeringen